W BIULETYNIE:
Masz wpis do KRS? Nie przegap ważnego terminu.
Od 1 kwietnia 2025 roku firmy, które zarejestrowały działalność w KRS przed1 stycznia 2025 roku powinny posiadać adres do e-Doręczeń. Składając wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń na biznes.gov.pl przedsiębiorcy muszą pamiętać o kilku kluczowych kwestiach. Jeżeli wniosek składa pełnomocnik, konieczne może być dołączenie pełnomocnictwa lub jego kopii wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
Wypowiedzenie umowy o pracę. Jak prawidłowo liczyć termin okresu wypowiedzenia?
Okres wypowiedzenia umowy o pracę jest uzależniony od rodzaju umowy oraz stażu pracy u danego pracodawcy. Obowiązujące przepisy Kodeksu pracy przewidują jednakowe okresy wypowiedzenia dla umów na czas określony
asady opodatkowania wynagrodzeńi nieokreślony. W niektórych przypadkach przepisy prawa pracy dopuszczają możliwość innego ukształtowania długości okresów wypowiedzenia umowy na czas
nieokreślony.
Podatek na e-US i e-PIT można opłacić kartą płatniczą
Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.
Praca w Polsce na rzecz zagranicznego pracodawcy - zasady opodatkowania
Pracownicy zatrudnieni przez polskich pracodawców nie mają obowiązków odprowadzania zaliczek na podatek czy składek ubezpieczeniowych, bo obowiązki te wypełnia pracodawca. Sytuacja się jednak zmienia, gdy osoba pracująca w Polsce jest zatrudniona przez zagranicznego pracodawcę, który nie ma oddziału w Polsce. Wówczas to na pracownika spadają obowiązki związane z odprowadzaniem zaliczek na podatek.
Będą zmiany w prowadzeniu kontroli przez ZUS i w uldze Mały ZUS Plus
14 marca 2025 r. do Sejmu został skierowany projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego (tzw. ustawa deregulacyjna). Projekt ustawy przewiduje ok. 40 zmian, które mają na celu poprawienie warunków prowadzenia działalności gospodarczej.
Masz wpis do KRS? Nie przegap ważnego terminu.
Od 1 kwietnia 2025 roku firmy, które zarejestrowały działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku powinny posiadać adres do e-Doręczeń. Składając wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń na biznes.gov.pl przedsiębiorcy muszą pamiętać o kilku kluczowych kwestiach. Jeżeli wniosek składa pełnomocnik, konieczne może być dołączenie pełnomocnictwa lub jego kopii wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
Obecnie do posiadania aktywnego adresu e-Doręczeń zobowiązane są m.in. urzędy, instytucje publiczne oraz nowopowstające firmy. Od 1 kwietnia 2025 r. obowiązek obejmie kolejną grupę podmiotów: przedsiębiorstwa wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS przed 1 stycznia 2025 r.
Są to podmioty wymienione w art. 36 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, w tym w szczególności:
spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
spółki akcyjne,
proste spółki akcyjne,
spółki europejskie,
spółki jawne,
spółki komandytowe,
spółki komandytowo- akcyjne,
spółki partnerskie,
spółdzielnie,
spółdzielnie europejskie,
towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych,
towarzystwa reasekuracji wzajemnej,
fundacje oraz stowarzyszenia posiadające osobowość prawną –
w przypadku, gdy oprócz posiadania wpisu do rejestru stowarzyszeń
i fundacji są wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS (a więc gdy prowadzą działalność gospodarczą).
Jak przedsiębiorca może założyć adres do e-Doręczeń?
Podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS mogą wnioskować o założenie adresu do e-Doręczeń przez:
Biznes.gov.pl - bezpłatny wniosek o założenie adresu do e-Doręczeń powiązanego z bezpłatną skrzynką w Koncie Przedsiębiorcy na portalu Biznes.gov.pl
KRS - wniosek o adres do e-Doręczeń składany razem z wnioskiem o rejestrację lub zmianę danych w rejestrze przedsiębiorców KRS - ważne! wnioski rejestracyjne i zmianowe w KRS są płatne; adres do e-Doręczeń założony w ten sposób też jest powiązany z bezpłatną skrzynką w Koncie Przedsiębiorcy na portalu Biznes.gov.pl komercyjnego dostawcę - na warunkach oferowanych przez poszczególnych kwalifikowanych dostawców usługi e-Doręczeń.
O czym trzeba pamiętać składając wniosek na Biznes.gov.pl?
Składając wniosek na Biznes.gov.pl, przedsiębiorcy wpisani do KRS muszą pamiętać o kilku istotnych krokach. Wniosek powinien być podpisany elektronicznie przez osoby uprawnione do reprezentacji lub pełnomocnika. W przypadku składania wniosku przez pełnomocnika, konieczne może być dołączenie odpowiednich dokumentów. Dodatkowo, przedsiębiorca musi wyznaczyć administratora skrzynki do e-Doręczeń, który będzie zarządzał korespondencją.
W przypadku podmiotów wpisanych do KRS:
1. Wniosek muszą podpisać elektronicznie osoby uprawnione do reprezentacji przedsiębiorcy albo pełnomocnik/ prokurent, który ma umocowanie do złożenia wniosku
Po przejściu przez kreator znajdziesz się na stronie podpisywania dokumentu. Możesz wybrać podpis osobisty, podpis zaufany lub podpis kwalifikowany. Po podpisaniu dokumentu sprawozdania kliknij przycisk „Wyślij”.
Nie musisz podpisać wniosku od razu po przejściu kreatora. Jeśli wniosek ma podpisać kilka osób, możesz zebrać wymagane podpisy i wrócić do kreatora w późniejszym czasie, aby dołączyć i wysłać podpisany dokument. W tym celu skorzystaj z opcji „wiele podpisów”. Po przejściu kreatora, na stronie „Podpis” kliknij przycisk „Wiele podpisów”. System wyświetli ekran umożliwiający popranie dokumentu. Wybierz przycisk „Pobierz dokument” i zapisz plik na dysku. Do podpisu można użyć usługi podpisywania dokumentów Podpisem Zaufanym lub użyć podpisu osobistego oraz podpisu kwalifikowanego. Aby dodać gotowy dokument zaloguj się ponownie do swojego konta Biznes.gov.pl. Dodaj podpisany dokument XML lub XADES. Podpisany dokument musi być dokładnie tym samym, który został pobrany podczas realizacji tej usługi.
2. Jeżeli wniosek składa pełnomocnik, prokurent albo członek organu uprawnionego do reprezentacji, którego uprawnienie do złożenia wniosku w imieniu przedsiębiorcy wynika z KRS to nie musi dołączać dokumentu pełnomocnictwa
Natomiast w sytuacji gdy to uprawnienie nie wynika z KRS to do wniosku na Biznes.gov należy dołączyć pełnomocnictwo podpisane elektronicznie przez przedsiębiorcę albo kopię pełnomocnictwa potwierdzoną elektronicznie za zgodność z oryginałem przez przedsiębiorcę, notariusza albo profesjonalnego pełnomocnika przedsiębiorcy dowód zapłacenia opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa (sprawdź praktyczne informacje na temat opłaty skarbowej) bądź dokument potwierdzający reprezentację albo jego kopię, potwierdzoną elektronicznie za zgodność
z oryginałem przez przedsiębiorcę, notariusza albo profesjonalnego pełnomocnika przedsiębiorcy. Wielkość wszystkich plików łącznie nie może przekroczyć 3,7 MB.
Ważne!
Opłatę skarbową za złożenie pełnomocnictwa lub prokury trzeba zapłacić na konto urzędu miasta lub gminy właściwego dla siedziby mocodawcy - czyli przedsiębiorcy, który udzielił pełnomocnictwa/ ustanowił prokurę.
3. Przedsiębiorca z KRS musi wyznaczyć administratora skrzynki do
e-Doręczeń
Administrator skrzynki to osoba, która obsługuje (zarządza) tą skrzynką. Na adres e-mail administratora przychodzi powiadomienie systemowe
z linkiem aktywacyjnym.
Zarządzanie skrzynką doręczeń obejmuje w szczególności:
a) wysyłania i odbierania korespondencji,
b) zarządzania korespondencją zgromadzoną w skrzynce doręczeń, w tym wprowadzania reguł definiowania przekazywania korespondencji do innych systemów teleinformatycznych w sposób automatyczny,
c) konfigurowania skrzynki doręczeń;
d) wskazywanie osób fizycznych upoważnionych do dokonywania na skrzynce doręczeń operacji, o których mowa w pkt 1.
Wypowiedzenie umowy o pracę. Jak prawidłowo liczyć termin okresu wypowiedzenia?
Okres wypowiedzenia umowy o pracę jest uzależniony od rodzaju umowy oraz stażu pracy u danego pracodawcy. Obowiązujące przepisy Kodeksu pracy przewidują jednakowe okresy wypowiedzenia dla umów na czas określony i nieokreślony. W niektórych przypadkach przepisy prawa pracy dopuszczają możliwość innego ukształtowania długości okresów wypowiedzenia umowy na czas nieokreślony, niż wynika to z ogólnych reguł.
Okresy wypowiedzenia umów o pracę
RODZAJ UMOWY OKRES WYPOWIEDZENIA
Umowa na okres próbny
• 3 dni robocze, jeżeli okres próbny nie przekracza 2 tygodni
• 1 tydzień, jeżeli okres próbny jest dłuższy niż 2 tygodnie
• 2 tygodnie w przypadku umowy 3-miesięcznej
Umowa na czas określony (w tym na zastępstwo) i umowa na czas nieokreślony
• 2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy
• 1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy
• 3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata
Jak liczyć termin okresu wypowiedzenia?
Zgodnie z ogólnymi regułami 1-tygodniowy i 2-tygodniowy okres wypowiedzenia musi się skończyć w sobotę (art. 30 § 21 Kodeksu pracy).
Ustawodawca nie wskazuje jednak, jak liczyć okres wypowiedzenia w dniach roboczych. Powoduje to występowanie co najmniej dwóch możliwości interpretacyjnych tego zagadnienia. Pierwsza zakłada, że dni robocze to wszystkie dni, poza niedzielami i świętami uznanymi za dni wolne od pracy, druga natomiast utożsamia dni robocze z dniami pracy pracownika.
Za słuszne należy przyjąć, że 3-dniowy okres wypowiedzenia liczony w dniach roboczych biegnie we wszystkie dni, z wyjątkiem niedziel i 14 świąt określonych w § 1 ustawy z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1920 ze zm.). Zgodnie z tym poglądem okres wypowiedzenia powinien być liczony nawet w dniach, w których pracownik nie miał obowiązku wykonywania pracy (np. sobota). Takie stanowisko zostało zaprezentowane przez Główny Inspektorat Pracy w piśmie z 1 marca 2010 r. (nr GPP-517-4560-14-1/10/PE/RP), zgodnie z którym – niezależnie od rozkładu czasu pracy pracownika, jeżeli sobota nie wypada w święto ustawowo uznane za dzień wolny od pracy, należy ją wliczać do 3-dniowego okresu wypowiedzenia. Przez dni robocze należy rozumieć wszystkie dni, które nie są niedzielami i świętami ustawowo uznanymi za dni wolne od pracy zgodnie z art. 1519 § 1 Kodeksu pracy.
W sprawie interpretacji pojęcia „dni robocze”, występującego w art. 331 (przed 22 lutego 2016 r.) oraz w art. 34 pkt 1 Kodeksu pracy, resort pracy uważa podobnie jak GIP – ponieważ przepisy Kodeksu pracy nie zawierają definicji tego pojęcia, to przy rozpatrywaniu tej kwestii należy wziąć pod uwagę art. 1519 § 1 Kodeksu pracy
Wydłużenie okresu wypowiedzenia
W niektórych przypadkach przepisy prawa pracy dopuszczają możliwość innego ukształtowania długości okresów wypowiedzenia umowy na czas nieokreślony, niż wynika to z ogólnych reguł. Jeżeli pracownik jest zatrudniony na stanowisku związanym z odpowiedzialnością materialną za powierzone mienie, strony mogą ustalić w umowie o pracę, że okres wypowiedzenia wynosi:
• 1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy,
• 3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy.
Przepisy nie przewidują natomiast możliwości wydłużania w takim przypadku okresu wypowiedzenia powyżej 3 miesięcy, który przysługuje pracownikom zatrudnionym u danego pracodawcy co najmniej 3 lata.
Skrócenie okresu wypowiedzenia
Skrócenie okresu wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony może być jednostronną decyzją pracodawcy przy zaistnieniu określonych okoliczności przewidzianych prawem lub wynikać z porozumienia zawartego między stronami umowy.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeżeli wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony następuje z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy albo z innych przyczyn niedotyczących pracowników, pracodawca może, w celu wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę, skrócić okres 3-miesięcznego wypowiedzenia, najwyżej jednak do 1 miesiąca. W takim przypadku pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia. Zgodnie z tą regulacją jednostronne skrócenie okresu wypowiedzenia przez pracodawcę może dotyczyć wyłącznie 3-miesięcznego okresu i może być skrócone maksymalnie do 1 miesiąca. Pracodawca nie może zatem skrócić okresu wypowiedzenia np. do 2 tygodni. Takie działanie należałoby uznać za bezprawne, naruszające przepisy o wypowiadaniu umów o pracę. Pracodawca może skrócić okres wypowiedzenia o 1 miesiąc, a także o 2 miesiące. Nie może to jednak przekroczyć granicy okresu gwarantowanego w Kodeksie pracy.
Podatek na e-US i e-PIT można opłacić kartą płatniczą
Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.
Wprowadzenie możliwości płatności kartą w e-US, to działanie podejmowane przez Krajową Administrację Skarbową w ramach rozwoju form płatności dogodnych dla podatników.
Płatność za pomocą karty płatniczej nie będzie pociągała za sobą konieczności ponoszenia dodatkowych opłat z tego tytułu.
Możliwość płatności kartą płatniczą została udostępniona zarówno osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej jak
i przedsiębiorcom z tytułu następujących rozliczeń PIT: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36L, PIT-36S, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-CFC, PPL, PIT, PPE, PIT-4R, PIT-8AR.
Możliwość płatności kartą płatniczą to kolejne rozwiązanie obok dotychczas dostępnych form płatności bezgotówkowych. W 2024 r. za pomocą przelewu bankowego i BLIK użytkownicy e-Urzędu Skarbowego zrealizowali 904 tys. płatności. Najbardziej popularnym sposobem płatności jest BLIK – podatnicy skorzystali z tej formy płatności 573 tys. razy.
Praca w Polsce na rzecz zagranicznego pracodawcy - zasady opodatkowania
Pracownicy zatrudnieni przez polskich pracodawców nie mają obowiązków odprowadzania zaliczek na podatek czy składek ubezpieczeniowych, bo obowiązki te wypełnia pracodawca. Sytuacja się jednak zmienia, gdy osoba pracująca w Polsce jest zatrudniona przez zagranicznego pracodawcę, który nie ma oddziału w Polsce. Wówczas to na pracownika spadają obowiązki związane z odprowadzaniem zaliczek na podatek, a niekiedy również składek ubezpieczeniowych.
Zasady opodatkowania wynagrodzeń
Konstrukcja zawartych przez Polskę umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zasadniczo jest taka sama. Miejsce opodatkowania dochodów z pracy (pensje, płace i podobne wynagrodzenia) zgodniez ww. umowami jest uzależnione przede wszystkim od miejsca wykonywania pracy, a nie od miejsca, w którym znajduje się podmiot wypłacający wynagrodzenie. I ta zasada ma pierwszeństwo. Za miejsce wykonywania pracy zawsze należy uznawać to miejsce, w którym osoba fizyczna przebywa, kiedy wykonuje pracę, za którą otrzymuje wynagrodzenie.
Wynagrodzenie otrzymywane przez osoby wykonujące pracę na terytorium Polski podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Nie ma przy tym znaczenia fakt, że wynagrodzenie jest wypłacane z innego państwa, bo opodatkowanie dochodów z pracy najemnej zależy od dwóch czynników:
1. państwa zamieszkania (rezydencji) i
2. państwa, w którym wykonywana jest praca (źródła).
W sytuacji gdy Polska jest państwem rezydencji i źródła, to do tych dochodów będą miały zastosowanie tylko polskie przepisy podatkowe.
Oznacza to również, że pracodawca nie powinien odprowadzać żadnych zaliczek na podatek w państwie, w którym ma siedzibę. Jeżeli jednak przepisy miejscowe nakładają na pracodawcę obowiązek poboru zaliczek, to zaprzestanie ich pobierania będzie z reguły możliwe po przedstawieniu pracodawcy certyfikatu rezydencji wystawionego przez polski urząd skarbowy.
Przychody w walutach obcych należy przeliczać na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.
Obowiązek odprowadzania składek ubezpieczeniowych
Jeżeli pracodawca jest podmiotem mającym siedzibę w innym niż Polska państwie UE, to do ustalenia, w którym państwie pracownik będzie podlegał ubezpieczeniom, stosuje się przepisy rozporządzenia:
• Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (dalej: rozporządzenie 883/2004),
• Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z 16 września 2009 r. dotyczące wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004
w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (dalej: rozporządzenie wykonawcze 987/2009).
Zgodnie z zasadą jednego ustawodawstwa pracownik podlega ubezpieczeniu społecznemu w tym państwie, w którym pracuje, nawet jeżeli siedziba pracodawcy oraz jego miejsce zamieszkania znajdują się w innym państwie.
Zgodnie z art. 21 rozporządzenia wykonawczego 987/2009 pracodawca, którego siedziba lub miejsce prowadzenia działalności znajdują się poza terytorium właściwego państwa członkowskiego, jest zobowiązany do wypełniania wszystkich obowiązków wynikających z ustawodawstwa mającego zastosowanie do jego pracowników (w szczególności obowiązku zapłacenia składek przewidzianych w tym ustawodawstwie), tak jakby jego siedziba lub miejsce prowadzenia działalności znajdowały się we właściwym państwie członkowskim. Przepisy nakładają więc na pracodawcę obowiązek odprowadzania składek ubezpieczeniowych.
Oznacza to, że zagraniczny pracodawca powinien w pierwszej kolejności uzyskać nr NIP (właściwym będzie Naczelnik II Urzędu Skarbowego Warszawa- -Śródmieście), a następnie zarejestrować siebie jako płatnika w ZUS. Formularz zgłoszeniowy (ZUS ZPA lub ZUS ZFA) wraz z kopią decyzji o nadaniu NIP należy złożyć w I Oddziale ZUS w Warszawie.
Umowa o przejęcie obowiązków płatnika
Istnieje jednak możliwość przejęcia tych obowiązków przez samego pracownika. Przepisy przewidują, że pracodawca może uzgodnić
z pracownikiem, że spoczywający na nim obowiązek zapłacenia składek może być wypełniany w jego imieniu przez pracownika. Pracodawca powiadamia instytucję właściwą tego państwa członkowskiego o dokonanych uzgodnieniach
Zagraniczny pracodawca zatrudniający na terytorium Polski pracownika zawiera z nim oddzielną umowę „o przejęcie obowiązków płatnika”.
O zawarciu takiej umowy informuje ZUS w Polsce i na tej podstawie pracownik będzie wypełniał obowiązki płatnika, odprowadzając składki zgodnie z polskimi przepisami, czyli w części dotyczącej zarówno pracownika, jak i pracodawcy.
Ważne!
Pracownik, który przejął obowiązki płatnika, odprowadza składki w pełnej wysokości, czyli zarówno w części dotyczącej pracownika, jak i w części dotyczącej płatnika (pracodawcy). Oznacza to, że pracodawca powinien przelać pracownikowi oprócz wynagrodzenia brutto również część składki płaconą przez pracodawcę.
Będą zmiany w prowadzeniu kontroli przez ZUS i w uldze Mały ZUS Plus
14 marca 2025 r. do Sejmu został skierowany projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego (tzw. ustawa deregulacyjna). Projekt ustawy przewiduje ok. 40 zmian, które mają na celu poprawienie warunków prowadzenia działalności gospodarczej.
Proponowane zmiany dotyczą m.in. zasad prowadzenia kontroli wobec przedsiębiorców oraz okresu korzystania z ulgi Mały ZUS Plus.
Projekt ustawy przewiduje m.in. zmiany w zakresie prowadzenia kontroli działalności gospodarczej przez przedsiębiorców zgodnie z którymi (uregulowane w ustawie - Prawo przedsiębiorców):
• zostanie skrócony maksymalny czas kontroli mikroprzedsiębiorców
z 12 do 6 dni;
• częstotliwość planowych kontroli zostaje dostosowana do poziomu ryzyka związanego z wykonywaną przez przedsiębiorcę działalnością – im mniejsza kategoria ryzyka, tym mniejsza liczba kontroli;
• organy, które przeprowadzają kontrole działalności gospodarczej,
np. ZUS, Inspekcja Handlowa i inne, będą musiały publikować informację o kategorii ryzyka przypisanej do poszczególnych przedsiębiorców podlegających kontroli;
• przed rozpoczęciem kontroli, każdy organ będzie musiał doręczyć przedsiębiorcy wstępną listę informacji i dokumentów, które powinien udostępnić. Rozwiązanie to usprawni organizację i przebieg kontroli;
• przedsiębiorca będzie mógł wnieść sprzeciw wobec czynności kontrolnych - będzie to możliwe w przypadku, gdy organ w sposób nieuprawniony powołuje się na okoliczności uzasadniające niestosowanie ograniczeń kontroli określonych w Prawie przedsiębiorców, np. ze względu na podejrzenie popełnienia czynu zabronionego pod groźbą kary.
Do tej pory sprzeciw wobec takich czynności był niemożliwy.
Ponadto zostaną doprecyzowane przepisy ustawy systemowej dotyczące Małego ZUS Plus, tak aby przedsiębiorcy, którzy spełniają warunki mogli ponownie skorzystać z ww. ulgi po przerwie trwającej 24 miesięcy, a nie 36 miesięcy.
Wskazane zasady znajdą zastosowanie zarówno do osób, które już
w przeszłości skorzystały z Małego ZUS Plus (i znajdują się obecnie
w okresie „karencji”), jak i tych, które są w trakcie korzystania z niego,
a także i tych, które dopiero rozpoczynają korzystanie z niego po raz pierwszy.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie zasadniczo od 1 maja 2025 r.
Podstawa prawna
art. 13, art. 26 pkt 4 -8 projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego - obecnie oczekuje na rozpatrzenie przez Sejm
Źródła: Ministerstwo Rozwoju i Technologii, ZUS, Ministerstwo Finansów, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
NEWSLETTER 26.03.2025
- Kategoria: Newsletter